ماشين الكتريكي

در آزمايشگاه ماشين هاي الكتريكي ماشين هاي مختلفي داريم كه به دو دسته DC و AC تقسيم مي شوند.

az4.jpg

ماشين DC با سيم پيچ شنت 300 وات با گشتاور نامي T=1.43

A1 و A2 سرهاي اتصال آرميچر و E1  و E2 سرهاي اتصال سيم پيچ شنت مي باشند. از ماشين شنت در كاربرد موتوري جهت بارهاي سرعت ثابت و در كاربرد ژنراتوري جهت بارهاي با ولتاژ ثابت استفاده مي شود.

 

az2.jpg

ماشين DC با سيم پيچي سري 300 وات با گشتاور نامي T=1.43

A1 و A2 سرهاي اتصال آرميچر و D1 و D2 سرهاي اتصال سيم پيچ سري مي باشند. از اين ماشين اغلب

در حالت موتوري و جهت راه اندازي ساير موتورها و يا راه اندازي بارهاي با گشتاور خيلي زياد استفاده مي شود.

az5.jpg

ماشين DC كمپوند 300 وات با گشتاور نامي T=1.43

اين ماشين بسته به سيم پيچي هاي استفاده شده مي تواند هم رفتار شنت و هم رفتار سري و هم رفتاري تركيبي داشته باشد. به عنوان مثال يك موتور كمپوند بسته به جهت و درصد سيم پيچ سري مي تواند وضعيت گشتاور راه اندازي را بهبود يا تضعيف كند. همچنين تغييرات سرعت زير بار مي تواند كاهش يافته يا افزايش يابد.

az1.jpg

موتور القايي سه فاز آسنكرون روتور سيم پيچي شده 250 وات  4 قطب با گشتاور نامي T=1.78

سرهاي UVW مربوط به سيم پيچي استاتور و سرهاي KLM مربوط به سيم پيچي روتور مي باشند. بر روي پلاك اين موتور به ولتاژ نامي توجه كنيد. اين موتور در حالت مثلث ولتاژ بيش از 230 ولت را نمي تواند تحمل كند در حاليكه ولتاژ خط در آزمايشگاه 380 ولت مي باشد. بنابراين اين موتور را در آزمايشگاه بايد با سيم بندي ستاره راه اندازي كرد. از آنجاييكه ولتاژ اعمالي به سيم پيچ هاي موتور در حالت مثلث بيش از ستاره مي باشد موتور در حالت مثلث داراي سرعت بيشتري مي باشد. معمولا موتورهاي آسنكرون بزرگ به گونه اي طراحي مي شوند كه در حالت مثلث سيم پيچي تحمل ولتاژ خط 400v  را داشته باشد. جهت راه اندازي اين موتورها ابتدا توسط تابلو فرمان موتور در حالت اتصال ستاره راه اندازي شده و بعد از طي شدن پاسخ گذراي راه اندازي موتور در حالت اتصال مثلث قرار مي گيرد. اين موتور ها عموما به صورت قفس سنجابي بوده و سيم پيچي روتور از داخل توسط قفسهاي ميله اي اتصال كوتاه شده است. اما چنانچه روتور سيم پيچي شده باشد با قرار دادن مقاومت در مسير اتصال سيم پيچ روتور مي توان گشتاور راه اندازي مورد نظر را ايجاد كرد و ديگر نيازي به تغيير سيم بندي موتور نداريم.


az6.jpg

موتور القايي سه فاز با سيم پيچي دالاندر 300 وات 4 قطب 2 قطب

با تغيير سيم بندي در موتور دالاندر مي توان با نصف كردن تعداد قطب ها ، سرعت دوران موتور را دوبرابر كرد.

az8.jpg

موتور ترمز متصل به كنترلر

اين موتور القايي در آزمايش هاي موتوري به عنوان بار (ترمز) و در ازمايش هاي ژنراتوري به عنوان محرك مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

 
تاریخ به روز رسانی:
1394/07/14
تعداد بازدید:
5577
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.